Você pensa como um designer? Seus filhos estao sendo educados no Mindset da economia criativa ou no Mindset da economia industrial? Em 2020, que competências as pessoas precisarão ter para se destacar no mercado?

Vejam este excelente estudo sobre as competências do “futuro”,
um dos meus assuntos preferidos ;)

Destaque para SENSE MAKING, CROSS CULTURAL SKILL e Design Mindset. Meu deu mais vontade ainda de trabalhar com políticas publicas na educação ;)

Por enqto, sigo ajudando lideres e empresários a fazerem a transição
Para este modelo mental. O Isvor tem sido um ótimo laboratório para isso e os resultados começam a impactar a Fiat SA. Esta experiência
de introduzir o DT no setor automotivo nao tem preço.

Ano passado trabalhei com empresários de TI, pelo SEBRAE. Embora
Historicamente TI faca parte da Era da Informação, da Era digital, o Mindset continua industrial (FABRICA DE SOFTWARE). Nao foi muito diferente o que trabalhar com engenheiros. Porém, lidar com empresários sim! DT precisa ser apresentado as micro e pequenas empresas om urgência. As start ups ja comecam a reconhecer a importância de um sócio designer no negocio. Muito perspicaz pensarem assim. Bom para os designers que querem ir além do trabalho tático e operacional. Pena que grande parte dos designers sofram de miopia ( ou seria cegueira) qto suas próprias competências. E que outros estejam ocupados demais com seus umbigos pra enxergarem outras perspectivas, ou mesmo formatados pelo sistema industrial que deu origem a sua profissão.

Felizmente, em um futuro próximo, o design mindset nao sera privilegio de designers. Trabalho para antecipar este futuro.

Bom, curtam o pdf

Future Work Skills 2020

In researching this topic, Apollo Research Institute drew upon foundational forecasts made by the Institute for the Future in areas as diverse as education, technology, demographics, work, and health. This content was enriched and vetted at a workshop that brought together experts from a wide range of disciplines and professional backgrounds. During this workshop we engaged experts in a number of group exercises to think through key drivers of change and how these will impact workplace skill requirements.

Key Findings
We chose to highlight six drivers—big, disruptive shifts that are likely to reshape the landscape for organizations and workers. Although each driver is in itself important when thinking about the future, it is the confluence of several drivers working together that produces true disruptions. We then identified 10 skills that we believe will be vital for success in the workforce:

Sense-making: ability to determine the deeper meaning or significance of what is being expressed

Social intelligence: ability to connect to others in a deep and direct way, to sense and stimulate reactions and desired interactions

Novel and adaptive thinking: proficiency at thinking and coming up with solutions and responses beyond that which is rote or rule-based

Cross-cultural competency: ability to operate in different cultural settings

Computational thinking: ability to translate vast amounts of data into abstract concepts and to understand data-based reasoning

New media literacy: ability to critically assess and develop content that uses new media forms, and to leverage these media for persuasive communication

Transdisciplinarity: literacy in and ability to understand concepts across multiple disciplines

Design mindset: ability to represent and develop tasks and work processes for desired outcomes

Cognitive load management: ability to discriminate and filter information for importance, and to understand how to maximize cognitive functioning using a variety of tools and techniques

Virtual collaboration: ability to work productively, drive engagement, and demonstrate presence as a member of a virtual team